ويژه‌نامه روز دوم محرم

ويژه‌نامه روز دوم محرم

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين

حسين جان! اي سيد و آقاي شهيدان كربلا!

سلام بر تو. سلام بر عظمتت. سلام بر ايثارت. سلام بر جانفشاني‌ات.

 كيست كه تو را بشناسد و در پيشگاه عظمتت سرتعظيم فرود نياورد؟ كدام مرد است كه وام‌دار مردانگي‌ات نباشد؟ كدام دست است كه در مصيبت جاودانه‌ات، بر سر و سينه نكوبد؟ كدام چشم است كه با شنيدن نام زيبايت، باراني نشود؟

 ويژه‌نامه روز دوم محرم

 

حكمت‌هايي از امام خوبان 

درس‌هاي عاشورايي: عبادت

معرفي كتاب: (گفتمان عاشورايي)

انقلاب محرّم(سروده معظم له)

فيض اشك(مصيبت‌هاي كربلايي2)

حكمت‌هايي از امام خوبان

ادامه نوشته

درس‌هاي عاشورايي (درس اول: معرفت)

درس‌هاي عاشورايي (درس اول: معرفت)

مطالب زیر را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید...

* احاديث

* شاگردان مكتب پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله

* امام حسين عليه‌السلام، چراغ اسلام

* امام حسين عليه‌السلام، شمع بزم عالمان


ادامه نوشته

امام انسان مافوق است يا مافوق انسان است؟

امام انسان مافوق است يا مافوق انسان است؟ و به عبارت ديگر داراي عالي‌ترين مرتبه كمال انسانيّت است يا داراي مقام مافوق انسانيّت مي‌باشد؟

پاسخ: برحسب آية:

«اِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحي اِلَيَّ»

(اي رسول ما به مردم بگو) همانا من مانند شما بشري هستم كه به من وحي مي‌رسد.

و آيات ديگر، پيغمبر بشري است كه به او وحي مي‌شود و معجزه و خصايص ديگر دارد، امام نيز بشر است.

برخي گمان مي‌كنند اگر قبول كنند كه بر پيغمبر يا امام، علم غيب و علوم لدنّي ديگر، و معجزه و كرامت و مقامات و خصايص، عطا شده و آنان واجد كمالاتي بوده‌اند كه ديگران به آن كمالات نرسيده‌اند و ارواح و طينت و جوهر وجودشان را صاحب كمالات، و مورد عنايات بيشتر بدانند، با انسانيّت آنها منافي است، زيرا اين كمالات در مافوق انسان قابل قبول است نه در انسان و انسان مافوق.

ولي اين گمان صحيح نيست، و منشأش جهل به كمالات انسان، و مراتب انسانيّت است. لذا ...

ادامه نوشته

ويژه‌نامه روز اول محرم

ويژه‌نامه روز اول محرم

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين

حسين جان! اي سيد و آقاي شهيدان كربلا!

سلام بر تو. سلام بر عظمتت. سلام بر ايثارت. سلام بر جانفشاني‌ات.

كيست كه تو را بشناسد و در پيشگاه عظمتت سرتعظيم فرود نياورد؟ كدام مرد است كه وام‌دار مردانگي‌ات نباشد؟ كدام دست است كه در مصيبت جاودانه‌ات، بر سر و سينه نكوبد؟ كدام چشم است كه با شنيدن نام زيبايت، باراني نشود؟

حسين ‌جان! چه دانشگاه بزرگي را با فداكاري‌هايت برپا نمودي. «به راستي چه دانشگاهي مانند اين دانشگاه، به اين وسعت در طول قرون و مرور اعصار، دانشجو داشته است؟ دانشجوياني، مانند شيخ مفيدها و شيخ طوسي‌ها و ده‌ها هزار نخبه‌ي برجسته و ممتاز و هزاران شهيد كه به حضور خود در اين مكتب، ‌افتخار مي‌نمايند و همه از بركات اين دانشگاه، بهره‌مند مي‌شوند.»

حسين جان! يا ليتنا كنا معكم فنفوز فوزاً عظيماً

 

حكمت‌هايي از امام خوبان

درس‌هاي عاشورايي: علم و معرفت

معرفي كتاب: (كتاب «پرتوي از عظمت امام حسين‌عليه‌السلام»)

سلطان عشق (سروده معظم‌له)

فيض اشك(مصيبت‌هاي كربلايي)

كليپ (با كاروان كربلا) 

ادامه نوشته

چه مانعي دارد كه براي حكومت اسلامي دو دوره معتقد باشيم؛ دوره نخست حكومت انقلابي و نظام امامت، و دوره

چه مانعي دارد كه براي حكومت اسلامي دو دوره معتقد باشيم؛ دوره نخست حكومت انقلابي و نظام امامت، و دوره دوم دموكراسي و شورايي، چنانكه بسا باشد كه بتوانيم اين دو دوره‌اي بودن را از آيات و احاديث استفاده كنيم؟

پاسخ: اولاً لازمه اين گفتار اين است كه نظام دوره نخست كه مطمئن‌تر و رهبرانش از ديگران فاضل‌تر و كامل‌تر و به صفات امامت و پيشوايي آراسته‌اند جاي خود را به نظام دوره بعد كه هيچ تضميني براي صلاحيت رهبران و شايسته‌تر بودن آنها از ديگران وجود ندارد بدهد و بنابراين بشريّت از عصر حكومت افضل (دوره نخست) به عصر حكومت غيرافضل دوره دوم منتقل خواهد شد و به جاي ترقّي؛ تنزل خواهد كرد و در معرض آن قرار گيرد كه فردي كه از جهت فهم و شعور و بينش و لياقت و كفايت از ديگران كمتر باشد، بر همه و بر كساني كه از او فهميده‌تر و كافي‌تر و داناتر باشند حكومت و رهبري يابد، و اين چيزي است كه اسلام آن را نمي‌پذيرد و عقل سالم نيز آن را رد مي‌كند.

ثانياً، گفته مي‌شود اگر غرض از رژيم رهبري انقلابي، رسيدن به رژيم دموكراسي از قماش همين دموكراسي‌هاي ملت‌هاي به اصطلاح پيشرفته باشد كه رهبرش كندي‌ها و جرالد فوردها، و بانوي اولش ژاكلين كندي و اوناسيس و همسر فورد باشد، نيازي به رهبري انبياء و راهنمايي آنها و به سيستم حكومت و زمامداري نيست، همان‌گونه كه در...

ادامه نوشته

فرق امامت با رژيم انتصابي انقلابي كه در كنفرانس باندونگ نيز سفارش شده چيست؟

فرق امامت با رژيم انتصابي انقلابي كه در كنفرانس باندونگ نيز سفارش شده چيست؟

پاسخ: انقلابات بزرگ كه براي متحوّل و دگرگون كردن يك وضع سياسي و اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي به وجود مي‌آيد، بايد به يك نظام غيراستبدادي منتهي شود كه حتي رهبران انقلاب هم نتوانند در شكل انقلاب، استبداد ديگري را بر مردم تحميل نمايند.

از سوي ديگر در بعضي موارد ديده مي‌شود كه جامعه‌اي كه انقلاب كرده استعداد انتقال فوري به حكومت دموكراسي را ندارد، يا به واسطة اينكه رشد جامعه در اين حد نيست، يا براي اينكه اعمال نفوذهاي خارجي مانع مي‌شود كه انتخابات آزاد انجام بگيرد، و در نتيجه...

ادامه نوشته

نظام امامت چگونه نظامي است؟

نظام امامت چگونه نظامي است؟ نظام سلطنتي موروثي است يا نظام اريستوكراسي، يا نظام مونارسي يا اُليگارشي يا انقلابي آفريقايي و رژيم سفارش شده در كنفرانس باندونگ، و بالأخره انتصابي است يا انتخابي؟

پاسخ: اين نظام، چنان‌كه از پاسخ به پرسش‌هاي قبل معلوم شد، هيچ يك از اين نظام‌ها نيست و ويژگي‌هايي كه دارد، در هيچ‌يك از اين نظام‌ها ديده نمي‌شود. اساس اين نظام، چنانكه تذكر داديم، اين واقعيت و حقيقت است كه مالك همه، و حاكم و سلطان بر همه، و صاحب اختيار واقعي و حقيقي همه، در همه چيز خدا است؛ حكومت مختص او است، و قانون و شريعت و برنامه دولت و حكومت، همه از جانب او بايد تعيين شود. هيچ‌كس بدون اذن او حق حكومت ندارد و حتي در منطقه وجود خودش نيز در حدود اذن او اختيار و حق مداخله دارد. اين نظام سلطه يافتن و سلطه داشتن و زياده‌جويي و توسعه‌طلبي و جاه‌طلبي و تأمين منافع يك فرد يا يك حزب يا يك ملت، و تصرف بازارهاي ديگران نيست، فقط فايده و غرض و فلسفه‌اي كه در اين نظام از حكومت منظور است، اقامه دين، اجراي برنامه‌هاي اسلام، و عدالت و امربه‌معروف و نهي‌ازمنكر و ترقّي و رشد فكري و تهذيب و تربيت نفوس و تكميل افراد در معارف و علم و عمل، و عمران زمين و تأمين رفاه و آسايش تمام بندگان خدا و متحدكردن مردم است؛ كه...

ادامه نوشته

چه نيازي است به رهبري و نظام امامت و ولايت؟

چه نيازي است به رهبري و نظام امامت و ولايت؟

پاسخ: اما اصل نياز جامعه به رهبري و مديريت، يك امر بديهي است، چون هيچ جامعه‌اي بدون رهبر و هيچ كارواني بدون كاروان سالار، هيچ لشگري بدون فرمانده، بقا و دوام نخواهد يافت، نظام همه امور، در گرو وجود مديريّت صحيح است، لذا هر جمعيتي وقتي بخواهند تشكيل شوند، در بين خود رئيس و رهبري را انتخاب مي‌نمايند، و اين مسأله عملاً مورد اتفاق همه ملل بوده و هست، اگر چه در نوع و شكل آن و فردي يا گروهي بودن آن تفاوت‌ها و نظرات مختلف دارند.

و اما خصوص نظام امامت و ولايت، پس نياز به آن براي آن است كه نظامات ديگر، هيچ يك مقاصدي را كه بشر از يك نظام سالم و عدل انتظار دارد برآورده نمي‌كنند و...

ادامه نوشته

كار نيروي انتظامي عبادت است.

حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار فرمانده نيروي انتظامي کشور:

كار نيروي انتظامي عبادت است.

امروز پنج‌شنبه نهم آبان ماه 1392 سردار احمدي مقدم فرمانده محترم نيروي انتظامي كشور با حضور در بيت حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله با ايشان ديدار و گفتگو كرد.

در ابتداي اين ديدار، سردار احمدي مقدم گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي نيروي انتظامي را بيان كرد.

معظم له نيز با قدرداني از فعاليت‌هاي نيروي انتظامي فرمودند: بنده از شما تشكر مي‌كنم و اميدوارم عنايات خداوند در تحقق مقاصد و مطالب ارزنده‌اي كه بيان كرديد، شامل حال شما باشد و اسباب خشنودي حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را فراهم كنيد...

ادامه نوشته

نظام امامت، با «توحيد» خداوند متعال چه رابطه‌اي دارد؟

نظام امامت، با «توحيد» خداوند متعال چه رابطه‌اي دارد؟

پاسخ: مسأله امامت، از مسايل مهمي است كه علاوه بر آنكه خود اصل است، با ساير عقايد اسلامي مرتبط است و مخصوصاً از اصل توحيد كه مصدر اصول ديگر است، مايه و اصالت مي‌گيرد، و عقيده توحيد در ابعاد و اقسام متعددي كه دارد، خود به خود عقيده به نظام الهي امامت را طبق برداشتي كه شيعه از آن دارد فرا مي‌گيرد، و ميزان و معيار در تشخيص هر عقيده اسلامي، اين است كه به منبع  صاف و زلال عقيده توحيد اتصال داشته باشد.

از باب مثال، عقيده «نبوّت و وحي» بر اساس همين عقيده به توحيد و علم و حكمت و قدرت خداوند متعال استوار است.

وضع و تقنين قوانين، و تشريع شرايع و احكام، و بالأخره تكليف و الزام مردم به انجام يا ترك هر كار، فقط سزاوار خداوند متعال است كه مالك همه و حاكم بر همه است، و به مصالح و مفاسد و ظاهر و باطن و تمام اسرار وجود اين انسان (موجودي كه بر خودش هنوز ناشناخته مانده) عالم و آگاه است. و بالأخره...

ادامه نوشته

امامت چه مفهومي دارد و چگونه شرح و تفسير مي‌شود؟

امامت چه مفهومي دارد و چگونه شرح و تفسير مي‌شود؟

پاسخ: امام و امامت بر حسب لغت مشتق از «اُم» به معناي هر چيزي است كه چيزهاي ديگر به آن ضميمه و نسبت داده مي‌شوند، و يا از او پيدا مي‌شوند، يا الهام مي‌گيرند، و اطلاق امّت هم بر گروه و جماعتي كه در يك امر اشتراك فكري و اعتقادي، يا سياسي، يا مكاني، يا زماني، يا زباني دارند، و ضميمه به هم شده‌اند، ظاهراً از همين جهت است، و ترجمه و تفسير امام به پيشوا و قائد و رهبر همه به اين ملاحظه است.

پس امام و امّت و امامت، در معني به هم نزديك و وابسته‌اند هر كجا كه امّت هست امام و امامت نيز هست، و امّت بي‌امام معني ندارد، چنان‌كه بر ...

ادامه نوشته